Hvad er Akupunktur?

Akupunktur er en flere tusind år gammel behandlingsform, der har sin oprindelse i Kina og er en fuldstændig medicinsk system i stand til at behandle stort set alle sygdommen. Akupunktur er i dag et af de mest anvendte behndlingsformer over stort set hele verden. Traditionel kinesisk medicins teori siger, at vores krop støttes af Qi (vital energi). Qi cirkulerer i kroppen gennem særlige veje kaldet meridianer. Når livgivende Qi flyder uhindret gennem meridianerne, vil det nære hver enkelt celle og alle organer og væv i kroppen. Men hvis Qi blokeres i et eller andet sted i din krop, formindskes denne næring til den del af kroppen med det resultatet, at der opstå ubalance. Det kan medføre smerter og sygdom. Med akupunktur kan vi fjerne blokeringerne i meridianerne og genoprette den regelmæssige strøm af Qi og blod gennem meridianerne. Dette giver kroppen mulighed for at modtage den næring ,den har brug for at helbredes på naturligt vis. Der er masser af videnskabelig dokumentation for akupunkturs virkning og der udføres løbende nye undersøgelser for at dokumentere mere præcist ved hvilke tilstande akupunktur virker aller bedst.

Smertestillende effekt:

Akupunktur lindrer smerter og bliver som sådan accepteret i hele verden som en af de bedste muligheder for smertekontrol. Forskerne mener, at akupunktur bl.a. virker ved at øge hjernens produktion af naturlige smertestillende stoffer kaldet endorfiner. Disse morfinlignende stoffer påvirker kroppens bevidsthed om smerte og nedsætter denne, fx som løberer, der bliver ”høje” af at løbe, mærker det. Man mener at akupunktur kan arbejde gennem nervesystemet ved at udløse signaler, der afbryder de smertemeddelelser, som sendes til hjernen.

Beroligende effekt:

Akupunktur har en beroligende virkning ved at nedsætte aktiviteten i nogle særlige bølger i hjernen, bølger – eller bevægelser – som man bl.a. kan måle – og se – i en EEG-måling. Denne beroligende ned effekt hjælper mod søvnløshed, angst, psykisk uro, Parkinsons sygdom osv. Det er konstateret, at der efter akupunkturbehandling sesen stigning i dopaminindholdet i hjernen.

Homeostatiske effekt:

Akupunktur hjælper i normaliseringen af organismens indre miljø. Det understøttet hormonbalancen, hjerte-kar- og lungefunktion osv. Alt dette hjælper med at bringe kroppens funktioner op på normalt niveau.

Effekt på immunsystemet:

Akupunktur styrker vores immunsystem, så det bedre kan afvise sygdomme.

Anti-inflammatoriske anti-allergisk effekt:

– Akupunktur nedsætter betændelse og har en antiallergisk virkning. Frigivelsen af organismens interferoner siges at være grundlaget for denne positive virkning.

Akupunktur behandling giver ofte mulighed for at

• nedsætte dit medicinforbrug eller undgå medicinm,
• overflødiggøre operationer
• forbeygge sygdom generelt.

Vi bruger naturligvis kun sterile éngangsnåle for at undgå smittefare.